Overnatning / Glamping

onsdag den 8. maj 2013

Dahlia på vej.





En del af mit snittebed, består af dahlia. De står på rækker, ved siden af hinanden. Det gør at de er overkommelige at vinterdække, med lidt halm først, så vintermåtter og derover et lag plastik. Jeg er ikke altid lige heldig, med at vinteropbevare dem. Men med dækning fungerer det fint. Da jeg havde fjernet vinterdækningen, blev jorden kultiveret og ukrudt fjernet. Derefter satte jeg mine staudestativer, en over hver plante. Derover lagde jeg et stykke armeret klar plastik, så er der lidt drivhuseffekt. Håber at de så vil blomstre lidt tidligere end ellers.
Mine staudestativer, er lavet af noget byggeaffald, som min mand synes jeg godt kunne bruge. Fjedrene sad om noget rullearmering, og skulle bare smides væk. Jeg fik smeden til at svejse ben på. Det er de bedste staudestativer jeg har. De holder godt på planterne.

17 kommentarer:

  1. Hold da fast hvor ser de skønne ud Anette virkelig flotte
    Jeg har lagt 3 dalia knolde i potter til "forspiring" og glæder mig til at plante dem og så håbe de vil blive flotte og give en masse blomster ♥
    Kh Anja

    SvarSlet
  2. Hej Anette.Hold da helt op nogle flotte dahlia du viser.Imponerende hvis du kan få dem til at overvintre i jorden.
    Dejlige staudeholdere du har.De er ikke til at undvære.
    Nu regner det og tordner.......men vi trænger også.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
  3. Hej Annette!
    Du er god til at finde på brugbare løsninger i haven.Smarte staudeholdere og utroligt flot skærehave.
    Hilsen fra Lise

    SvarSlet
  4. Jeg tager hatten af - af bar begejstring!

    SvarSlet
  5. Hvor har du en skøn blog. God ide med staudeholderne.

    SvarSlet
  6. Må sige jeg også er imponeret, over at du kan vinteropbevarer dine dahlia i jorden. Herhjemme er det svært nok at få dem opbevaret oven til jorden ;)
    Så smuk have du har.

    Kh Ina fra Vestrup-vintage.

    SvarSlet
  7. Hej fru Pedersen - Nu er jeg imponeret. Her graves knoldene op hvert efterår - og lægges først i potter derefter plantes de som planter i jorden i forsommeren, og alt det springer du over. Fantastisk - intet mindre. Jeg troede den slags var forbeholdt englændere og andre med mildere klimaer end vores. Har jeg virkelig læst rigtigt; mener du virkelig at knoldene overlever i jorden?? I givet fald skal det da prøves præcis efter din opskrift. Og hvor kan man købe den slags vidunderligt byggeaffald. Misundelse er en grim ting. Jeg ved det....

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære anonym. Ja de overvintrer fint, dahlia kan ikke tåle frost, og det får de ikke, når de er vinterdækket på den måde, som jeg har beskrevet. De første er kommet 3 cm over jorden nu. Så denne måde fungerer fint for mig.

      Slet
    2. Fjedrene fra rullearmering, kan du måske være heldig at finde hos et større firma i byggebranchen. I det firma min mand arbejder, har de ikke brugt det i flere år, fordi de ikke har haft projekter hvor det skulle bruges.
      Men, men, du kan få smeden til at valse nogle til dig. Eller selv forsøge at bøje nogle rundt om et rør af passende tykkelse. Så skal der bare svejses ben på, hvis ikke der er en i familen eller vennekredsen der kan svejse, kan du få det gjort hos den lokale smed.
      Jeg bruger ofte vores smed, til at lave unikke og holdbare ting til haven. Prisen på smedearbejde er godt givet ud.

      Slet
  8. Fantastisk idé Anette, jeg er lige så imponeret som de andre. Smart idé med de staudeholdere, det er genbrug så det gør noget, de ser virkelig gode ud.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hvor er det en smart løsning du har fundet på. Jeg. Kan levende forestille mig hvordan bedet ser ud i august

    SvarSlet
  10. Ja det er da en smart løsning, på noget som hos mange er et problem. Her kan de blive, hvor de altid har været og jeg er da spændt på at se, om de overlever lidt senere på sæsonen.
    Holderne er geniale og virkelig robuste, kan man se! Smart smart!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Bente.
      De første er kommet lidt op, så overlevet skal de nok være. Jeg gravede et par stykker op, da jeg tog vinterdækningen af, for at se hvordan de havde det. De var fine og saftspændte.

      Slet
  11. Hej Annette,
    Flot dahliabed.
    Du har vist helt styr på at få endnu en skøn skærehave.
    De er bare så skønne at klippe buketter af. Jo flere jo bedre.
    Tak for dine mange indlæg. Det er ikke altid lige tid til at lægge en
    kommentar men følger med:)

    SvarSlet
  12. Hvor er det fantastisk at du kan overvintre dahlia i jorden, en virkelig god ide :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
  13. Det må jeg sige....virkelig smart vinteropbevaring....

    SvarSlet
  14. En fantastisk smuk samling dahliaer du har. Og ligesom de andre er jeg imponeret over, at da kan overvintre dem i jorden - det er da et trick at huske :)
    Og meget fine holdere!

    SvarSlet