Overnatning / Glamping

tirsdag den 11. juni 2013

Storkenæb bunddække.







Geranium eller storkenæb, kan være særdeles velegnet som bunddække. Denne sort, som jeg ikke ved hvad hedder, har jeg for mange år siden fået, af en af de andre medlemmer i havekredsen. Den dækker bunden så godt og kanten er så god, at det ikke er nødvendigt at tage kanter af rundt om den. Den er supernem at formere, stik et skud i jorden og det gror :-) 
Tidligere holdt jeg jorden rundt om frugttræerne bar, men syntes det både så kedeligt ud og var et kedeligt arbejde, så nu er der forskelligge slags bunddække omkring. Storkenæben af ovenstående slags er dog den mest vellykkede. Den bruges også andre steder i haven, hvor den gør sig godt.

10 kommentarer:

  1. Hej Anette
    Det ser rigtig godt ud med den blomstrende storkenæb.
    Vi har den også og jeg tror den hedder storrodet storkenæb.Det latinske navn begynder med M.
    Jeg startede med 10 planter og nu er de mange steder i haven og danner kant.
    Lise

    SvarSlet
  2. Ja, storkenæb er dejlig nemme og smukke. Jeg har mange forskellige sorter min have. Den gør sig særligt godt under det gamle træ. Jeg
    tror din geranium er en G. maccrorrhizum.

    SvarSlet
  3. Den ligner meget min storkenæb jeg har stående mod nord. Den er suveræn til bunddække, og jeg tog også et lille skud og satte længere henne i bedet, og det er allerede begyndt at blomstre også. Det ser godt ud når de danner puder på den måde.

    SvarSlet
  4. Hvor ser det fint ud- og rigtig god ide at plante under træerne. .det må da vist på "to-do" listen ;-) som altid en fryd at læse med hos dig- jeg var lige gennem de sidste par dages indlæg og hvor ser der sommerlugt og indbydende ud i din have. . God dag

    SvarSlet
  5. Hej Anette.Det ser bare godt ud under træerne med storkenæb.
    Tror da også at jeg vil kopiere det til mit gamle æbletræ.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
  6. Den tager jeg til mig.
    Måske der også skal plantes bunddække under æbletræerne herhjemme.
    Det er en fin blomst.
    God go dejlig dag til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlet
  7. Den er nemlig bare rigtig god under træer. Jeg tror aldrig jeg har set den se ud som om den manglede vand :)
    Jeg har også plantet den i staudebedene langs bøgehækken, så min mand kan træde i den når han klipper hæk = ikke træde i de øvrige stauder. Den rejser sig op efter et par dage og er lige så fin som før.

    SvarSlet
  8. Hvor er det flot... Jeg elsker som den danner en fin pude med kanterne ned mod græsset.
    Jeg er også selv ret vild med garanium. De er geniale til at dække den bare jord - som jeg ikke er så vild med.
    Dejligt at få fingrene i en så god art som den du har der.... :-)
    Fortsat god dag.
    Knus Susan

    SvarSlet
  9. Der er en del storkenæb, som ligner hinanden, men denne ligner nu Geranium Phaeum Lilly Lovell. Den bliver ca. 60 cm høj, hvilket jeg synes er lidt småhøjt for en bunddække. Det kommer selvfølgelig an på, hvad den står under :-) Et flot tæppe du har dannet.

    SvarSlet
  10. Det ser flot ud med dine storkenæb. Vi har også bunddække under vores frugttræer, men det er hosta.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet