Overnatning / Glamping

mandag den 15. august 2016

Kæmpe verbena som hæk og i krukke.

Jeg har i flere år været meget begejstret for kæmpeverbena. Den gror så godt her i haven, kan klare vestenvinden, og det omskiftelige sommervejr. Nogle planter overvintrer, og nogle må fornys af og til. Jeg bruger den både i krukker og som hæk. 

Her i en stor zinkbalje på gårdspladsen.


Som hæk ud mod marken, mod vest. Det rigtig gode ved kæmpeverbena er at de lange stængler ikke knækker, de står blot og vejer i vinden. Selv stormen der rev grene og blade af træerne og knækkede flere liljer og stauder, kunne de klare.


Lillesøsteren verbena Lollipop bliver ikke så høj, den er også god i krukker.


Her kæmpeverbena og Lollipop i hver sin balje.



 Sommerfuglene er helt vilde med blomsterne i verbenaerne, ofte er der et vældigt liv omkring blomsterne.

 På den gamle møddingsplads vokser kæmpeverbenaen i sprækker i betonen, det bekommer den særdeles godt, og der overvintrer den fint. I sprækkerne i betonen er den selvsået. Jeg har den også i baljer deromme, så de kan flyttes lidt rundt. De giver god højde i krukkeopstillinger, og de er så smukke sammen med gråløvede planter.


14 kommentarer:

  1. They are so beautiful!! What do you fertilize with when they are in a container like that?
    Lise-Lotte

    SvarSlet
  2. Ja, Det er en skøn plante. Jeg har nogle stykker midt i børnebørnenes aflagte, sekskantede sandkasse med lavendler omkring, og jeg bliver altid så glad, når jeg kommer rundt i indkørslen og som det første ser dem stå der og knejse eller veje i vinden.
    Er I blevet færdig med at høste? jeg har været på en lang køretur midt på Sjælland i dag, og det så ud som om landmændene var ved at være færdige.
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  3. Jeg elsker også kæmpeverbenaen, og som du skriver, det gør sommerfuglene også ��
    Knus fra Annalise

    SvarSlet
  4. Det er en vidunderlig plante. Elsker det syn hvor du bruger dem som hæk, men også de andre:-)
    Jeg har sået dem for første gang i år, og mange af frøene gik til held, på trods af at det står på posen at de kan være lidt besværlige.
    Ha en god dag:-))))

    SvarSlet
  5. Ja, den er bare skøn den plante. Flotte billeder.

    SvarSlet
  6. Hej Anette. Den er rigtig god og fin den plante. Jeg har den også i krukker og balje. Den er meget nem at have med at gøre. Jeg vidste ikke der fandtes en lollipop. Den er sørme også fin!

    SvarSlet
  7. Men så vacker och jag ser att den trivs där i din zinkbalja! Sköna bilder du bjuder på...
    Ha det gott!
    Kram från Titti

    SvarSlet
  8. Kjemepverbenaen er virkelig flott! Her i nord overvintrer den ikke ute dessverre. Men det går jo fint å så den. Lollipop har jeg ikke hørt om før, må prøve å få tak i den til neste år :-)

    SvarSlet
  9. Kan de övervintra ute i rabatten eller är det de som är i krukor frostfritt ????? Önskar mig många såna de är såå fina har en i rabatten och en i kruka.
    Ha en fin mittiveckans kväll
    Kram Meta

    SvarSlet
  10. Kære Anette.
    Hvor er der blevet smukt på Den Gamle Møddingplads. Det er fantastisk som det blomstrer der.
    Rigtig god høst og hils din John.
    Kærlig hilsen John og Eliane

    SvarSlet
  11. Den er fantastisk - specielt i store grupper som du viser her.

    SvarSlet
  12. Kære Anette Ej hvor det ser godt ud, jeg har en enkel verbena i år. Den skal formeres, det kan jeg da se nu. Fantastiske billeder. Knus Tina

    SvarSlet
  13. Hej Anette. Jeg er nysgerrig på om du har nogen erfaringer med Verbena planten indenfor, altså som potteplante indenfor? Vh Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg ikke, har altid haft dem ude i enten krukker eller bede, samt der hvor de kommer af sig selv i revner og sprækker.

      Slet