Overnatning / Glamping

mandag den 30. december 2013

Årets anden sidste dag er brugt i haven.





Det gode vejr er i dag brugt i haven. Først blev de sidste træer fra stormen, puttet i flismaskinen, så var der god flis og ryddet op.
Gunneraen fik klippet de slatne stængler og blade af. Den fik et lag komøj. Jeg venter med at frostsikre den indtil de lover frost. Det er nemt gjort, for jeg lægger bare nogle vintermåtter over.
Georginerne blev også klippet ned og fik et lag møj, samt et par af højbedene. For ar næringen i møjet ikke skal fordampe eller regne helt væk, er alle de komøjs belagte bede dækket med plastik. Det beskytter mod den værste frost, og lover de mange minusgrader, finder jeg vintermåtterne frem. På den anden side, er der ingen grund til at der er alt for varmt.
Hyacinterne på øverste billede, står på trellebordet i haven, det har de gjort siden først i november, og nu er de ved at springe ud. Et herligt og velduftende syn, lige modsat komøjet :-)

I kan se HER hvordan jeg plejer at vinterdække mine georginer.

9 kommentarer:

  1. Ja her de sidste par måneder har vi kunne tage det lidt med ro hvad angår vinterdækning. Kan du holde georginerne fri for frost ved at dække dem? Jeg syntes at jeg bruger meget tid på at tage op, tørre og opbevare dem så de ikke mugner eller tørrer ud.
    God aften

    SvarSlet
  2. Hej Anne.
    Ja jeg plejer at have held med en god vinterdækning. Jeg har lige lagt et link ind i indlækket nederst, hvor jeg beskriver hvordan jeg vinterdækker georginbedet. I år har det så fået noget møj, fordi jeg syntes jorden trængte.
    Jeg begyndte at vinterdække, fordi jeg ikke havde den rette vinteropvaringsplads.

    SvarSlet
  3. Det lyder forholdsvis enkelt, jeg vil lige kigge forbi for at se, hvordan du vinterdækker georginerne. Min Gunnera er for længst dækket til efter alle kunstens regler.

    SvarSlet
  4. Hvor er det dejligt at vi kan arbejde i haven her sidst i december! Jeg elsker det lune vejr. Din georginevinterdækning ser da genial ud! Det tror jeg at jeg vil prøve.

    SvarSlet
  5. Hej Anette
    Er lidt nysgerrig på din gunnera som du giver komøg - lægger du det bare ud over planten ? Gør du noget ved møget inden det kommer på ? Tænker om det er for voldsomt for planten med ren møg.
    Min plante bliver også først dækket til når der kommer frost så vil da prøve det du gør.
    Godt nytår og ser frem til endnu flere gode input fra din side 😊
    Med venlig hilsen
    Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina.
      Jeg lægger ikke møjet ovenpå planten, men på jorden rundt om planten og ind mellem skuddene.Min gunnera er gammel og stor i omfang. Nej jeg gør ikke noget ved møjet, tror ikke det kan lade sig gøre at slå den ihjel, da den er meget næringskrævende. I mit staude leksikon står der at møjet skal være halvt omsat. Men det er det vel også ved at være til foråret :-) Når den skal bruge gødningen.
      K.H. Anette

      Slet
  6. JA TENK Å KUNNE JOBBE I HAGEN
    NÅ I DESEMBER...
    KOS DEG
    KLEM ELI:)

    SvarSlet
  7. Herlig å kunne bruke hagen..også på de siste dager av året:)
    Godt nytt år!

    SvarSlet
  8. ★⋰⋱★⋰⋱★⋰⋱★⋰⋱★
    ★ Godt Nytår-......... ★
    ★⋱⋰★⋱⋰★⋱⋰★⋱⋰★
    Kram
    Birgitte

    SvarSlet